Koti Ravitsemus Ravintoaineet Kivennäisaineet

Ravintoaineet

Välttämättömiä elimistölle

Täysipainoinen ruoka ei vaadi kivennäisainelisiä. Liiallinen kivennäissuolojen määrä voi heikentää ruoansulatusta ja jopa aiheuttaa odottamattomia vaikutuksia.

Ruoan palaessa syntyneet tuhkat ovat kivennäisaineita, joita ruoassa oli. Niitä on yleensä 5–8 % kuivaruoasta.

Ravinnossa suurina määrinä olevia kivennäisaineita (kalsium, fosfori, kalium, natrium ja magnesium) kutsutaan makrokivennäisiksi. Hyvin pieninä määrinä esiintyviä kivennäisaineita – hivenaineita – on ruoassa vain muutama mg/kg (tai ppm), mutta ne ovat välttämättömiä elimistön toiminnan kannalta (esimerkiksi rauta, sinkki, mangaani, kupari, jodi ja seleeni).

Kivennäisaineita saa ruoan eri ainesosista. Niitä voi sisältyä ravintoon myös puhdistettuina suoloina: rautasulfaatti, sinkkioksidi, mangaanioksidi, kuparisulfaatti, natriumseleniitti, kalsiumjodaatti jne.

Kukin kivennäisaine vaikuttaa useisiin eri toimintoihin. Yksinkertaisuuden vuoksi sivuillamme keskitytään vain joihinkin tehtäviin, joita tärkeimmillä kivennäisaineilla on elimistössä.

Kivennäisaineet ja niiden merkitys kehossa

  • facebook
  • youtube